Scrisoare către prefectul jud. Constanța: Fiți vocea credincioșilor constănțeni în relația cu Guvernul, nu-i țineți lecție de Teologie ÎPS Teodosie


Dl. Prefect George-Sergiu Niculescu,

Am citit răspunsul dvs. la demersul Arhiepiscopiei Tomisului publicat pe situl Instituției pe care o conduceți.

Îndrăznesc în cele ce urmează să ofer un răspuns la răspunsul domniei voastre. Am observat că ați făcut repetate referiri la Sfânta Scriptură (mă bucur), ca urmare am să fac și eu același lucru unde voi considera de cuviință.

Am să început cu afirmația dvs. „Nu sunt dovezi care să ateste spusele lui ÎPS Teodosie: „Biserica nu infectează!”. Dl. prefect, astfel de dovezi ÎPS Teodosie nici nu trebuie să aducă și am să vă explic de ce cu ajutorul Sfintei Scripturi.

În Evanghelia după Ioan găsim următoarea relatare de la judecata făcută Domnului nostru Iisus Hristos de către arhiereii iudei:

„Deci arhiereul L-a întrebat pe Iisus despre ucenicii Lui și despre învățătura Lui. Iisus i-a răspuns: Eu am vorbit pe față lumii; Eu am învățat întotdeauna în sinagogă și în templu, unde se adună toți iudeii și nimic nu am vorbit în ascuns. De ce Mă întrebi pe Mine? Întreabă-i pe cei ce au auzit ce le-am vorbit. Iată aceștia știu ce am spus Eu. Și zicând El acestea, unul din slujitorii care erau de față I-a dat lui Iisus o palmă, zicând: Așa răspunzi Tu arhiereului? Iisus i-a răspuns: Dacă am vorbit rău, dovedește că este rău, iar dacă am vorbit bine, de ce Mă bați?” (Ioan 17:19-23)

Am să fac o analogie cu afirmația dvs. vizavi de spusele ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului.

ÎPS Teodosie, care reprezintă Biserica și a vorbit tot „pe față”, a spus că „Biserica nu infectează”. Dumneavoastră, asemeni slujitorului din Evanghelie veniți și „îi dați o palmă” nejustificat spunându-i „așa răspunzi tu autorităților?” înainte de a cerceta dacă răspunsul Înaltpreasfinției Sale a fost „rău”.

După cum putem citi în Sfânta Evanghelie, după palma primită, Mântuitorul nu a căutat să aducă vreo dovadă care să-I scuze răspunsul către arhiereu (nici nu avea de ce), ci îi răspunde celui care L-a lovit să dovedească el că a spus ceva rău. Și nu numai atât, îl întreabă și de ce L-a bătut dacă n-a greșit cu nimic.

Înțelegeți dl. prefect de ce ÎPS Teodosie nu trebuie să aducă dovezi în sprijinul Bisericii? Pentru că Bisericii trebuie să i se acorde prezumția de nevinovăție până la proba contrarie. Așa e în democrație, pe care ați invocat-o și dvs. la începutul răspunsului către arhiereul locului. Autoritățile trebuiau să aducă dovezi că Biserica infectează și abia atunci, dacă prezentau aceste dovezi, ÎPS Teodosie sau alt ierarh aveau obligația de a prezenta dovezi în apărarea Bisericii.

S-a întâmplat așa dl. prefect? Au adus autoritățile dovezi că Biserica infectează? Bineînțeles că nu. Cu toate astea au închis bisericile pentru credincioși pe acest motiv. Și astfel, ÎPS Teodosie, nici dacă ar dori, deși nu trebuie, nu ar mai putea aduce dovezi, deci i s-a luat și posibilitatea de apărare. Deci, democrația pe care ați invocat-o sau totalitarism?

Dl. prefect, respectuos vă spun că „argumentul” dvs., de fapt, nu e argument.

Am să dau totuși curs nevoii dvs. de dovezi. Și am să încep cu cazul ÎPS Pimen pe care dvs. l-ați invocat. Ați greșit și aici.

Bisericile au fost închise pentru credincioși după Duminica Sfintei Cruci (22 martie anul acesta) iar ÎPS Pimen a fost diagnosticat cu Covid-19 la distanță de O LUNĂ de zile. De aici rezultă că ÎPS Pimen nu s-a îmbolnăvit în biserică. Doar nu credeți că la vârsta Înaltpreasfinției Sale (probabil are și alte afecțiuni) timp de o lună a fost asimptomatic!? ÎPS Pimen locuiește în Suceava, un oraș puternic afectat de epidemia de Covid-19, și a fost și Înaltpreasfinția Sa, asemeni altor ierarhi ai Bisericii noastre, implicat în acțiuni umanitare și astfel a fost, cel mai probabil, infectat, nicidecum în biserică.

În plus, tot legat de cazul ÎPS Pimen și tot ca dovadă, DSU Suceava a efectuat o anchetă în urma îmbolnăvirii Arhiepiscopului ale cărei rezultate au fost următoarele: cei 25 de preoți care au slujit cu ÎPS Pimen atât în noaptea de Înviere, cât și în ziua în care a fost confirmat pozitiv cu noul coronavirus, au avut rezultate negative la coronavirus. Sfidează logica autorităților, așa-i dl. prefect? „Cele ce sunt cu neputință la oameni sunt cu putință la Dumnezeu” (Luca 18:27).

Vă mai aduc dl. prefect încă două dovezi. Două țări ortodoxe, Georgia și Bulgaria, n-au închis bisericile, slujbele s-au desfășurat în prezența credincioșilor, cu respectarea unor reguli bineînțeles. În Georgia credincioșii pot intra chiar și în biserici. Și iată statistica privind îmbolnăvirile și decesele având cauză oficială Covid-19 din aceste două țări:

  • Bulgaria: 1811 îmbolnăviri, 84 de decese;
  • Georgia: 615 îmbolnăviri, 9 decese.

Sursa informațiilor este situl World Meter, data 07.05.2020.

La noi în România, deși bisericile au fost închise, avem, conform informațiilor oficiale, mai multe cazuri de îmbolnăvire și mai multe decese. Iară sfidează logica autorităților, așa-i? Sau poate că Biserica chiar nu infectează!?

Acum că v-am prezentat dovezile pe care ÎPS Teodosie, repet, NU avea obligația să vi le prezinte am să continui. Spuneți dvs.:

La fel ca marea majoritate a populației acestui județ, și eu sunt un om credincios, care respectă cuvântul Bibliei.

Îmi permit să vă întreb: Cum participați la rugăciunea de obște și cum vă împărtășiți, după cum învață Biblia, în această perioadă? Mie mi se pare că vă puneți încrederea mai mult în oameni decât în Dumnezeu când ar trebui să faceți contrariul (cf. Fapte 5:29) „fiind om credincios care respectă cuvântul Bibliei.” Nu oare „îl cinstiți pe Dumnezeu decât cu buzele iar inima dvs. este departe de El?” (Matei 15:8)

Ați mai spus domnia voastră:

Biblia este plină de pilde care ne îndeamnă să fim răbdători … Ar trebui să privim această perioadă ca pe una de post.

Dl. prefect, răbdarea și despărțirea de Hristos nu fac casă bună. Răbdarea despre care ne învață Biblia nu este posibilă fără Dumnezeu. În această perioadă au murit oameni nespovediți și neîmpărtășiți. La ce i-a ajutat „răbdarea” la care faceți referire? Garantați dvs. că nu vor mai muri începând de astăzi oameni, astfel încât să aibă răbdare până când vor putea participa (nu știm când) la Taine din nou? Și dacă nu puteți cu ce drept îndemnați la răbdare în despărțirea de Hristos?

Iar cu privire la post vă spun că de Har și de Sfintele Taine Biserica n-a învățat niciodată că trebuie să postim.

Iarăși, ați spus:

Ne învață Sfântul Apostol Pavel direct, spunându-ne „supuneți-vă stăpânirilor, că stăpânirile de la Dumnezeu sunt rânduite.

Stăpânirilor ne supunem atâta vreme cât stăpânirile fac voia lui Dumnezeu, așa trebuie înțeleasă învățătura Sf. Apostol Pavel, nu ca supunere oarbă. La începuturile creștinismului stăpânirile cereau creștinilor să jertfească idolilor. Ar fi trebui să facă ascultare de stăpâniri creștinii?

Bineînțeles, stăpânirile astăzi nu cer fățiș să jertfim vreunui idol ca în primele veacuri creștine, dar nici prigoana nu e de un singur fel. Istoria ne arată asta. Și, da, interdicția de a participa la Sfintele Slujbe și la Sfintele Taine este prigonire.

Dl. prefect, când stăpânirile nu fac voia lui Dumnezeu nu ne mai supunem lor pentru că „trebuie să ascultăm de Dumnezeu mai mult decât de oameni” (Fapte 5:29), iar Dumnezeu spune „să dăm cezarului cele ce sunt ale cezarului și lui Dumnezeu cele ce sunt ale lui Dumnezeu” (Matei 22:23). În acest sens vă recomand spre citire analiză ortodoxă a relației dintre stat și Biserică făcută de un mare teolog al Bisericii, Sf. Iustin Popovici.

În final, vă rog respectuos: fi-ți vocea credincioșilor constănțeni în relația cu Guvernul României care-i prigonește, nu ignorați cererile lor și nu-i țineți lecție de teologie Înaltpresfințitului Teodosie.